Sabtu, 15 Oktober 2011

Dah lama ICT masuk kampung Telok,,,,,HD lagi !

Aku teringat...tahun 77.hari tu..hari apa..aku dah lupa. tapi petang tu lebih kurang 5.30 hingga 6 petang tatkala aku dengan kengkawan tengah main baling selipar, sebuah lori kecil menyusur masuk ke lorong rumahku. Aku dan kengkawan tertanya-tanya..apa hal ni? Kata Seman tu lori Yok Koon, tauke Cina yang jual barang letrik kat pekan Telok...Yalah, aku kenal abang drebarnya orang Telok jugak,cuma namanya aku dah lupa..Kami tak jadi bermain kerana peristiwa lori masuk ke pekarangan rumah lebih memerlukan penyiasatan rapi kami...mesti ada hal besar ni!
Di belakang lori itu ada sekotak barangan.Tertulis perkataan TELEVISION kat kotak."wwwwoooiii, rumah engkau dah ada tali besen ler", gurau kawan sekampung juga sedara sebaya aku, Seman.Malam ni tak payahlah lagi pergi rumah Mak Yam tengok cerita Melayu..katanya lagi.Aku seperti tak percaya.kaku,beku..tapi yang kat depan mata ini apa?Banyak duit bapa aku..mana dia dapat? camne kerja konduktor bas Kee Hup (Bas Klang-KL sebelum Park May ambil alih) boleh beli tv besar ni..radio buruk pun kitorang  takde? Selidik punya selidik...TV tu HD...Hutang Dulu..Biasalah orang kampung..mana ada duit selonggok? Aku tengok abah aku dengan penuh bangga kerana berkorban wang untuk anak isterinya...tapi takde lak aku tanya berapa duit muka atau bayaran ansuran sebulan....TVnya hitam putih..lebih kurang 20 inci jer..tapi kabinetnya..umangai! Aku tengok jer diorang pasang arieal dan test tv tu..lepas dah ok, apa lagi rumah aku macam ada pesta pulak..sedara mara dan jiran tetangga yang terdekat menjenguk dan bertanya khabar sambil mata mengerling kat tv baru abah aku itu..Malam tu kitorang tengak tv sampai habis siaran..Puas! Takde lagi ke rumah orang minta simpati tumpang tengok tv, ada kala orang suka ,ada kala macam-macam alasan diorang bagi.....

Pagi esoknya aku tengok abah aku balik dari pejabat pos kat Telok.Aku tengok abah aku bawa balik kertas merah sekeping..Aku tanya apa tu, bah? Lesen TV kata abahku. Aku tak pasti berapa harganya masa tu pasal tv baru aku tu hitam putih jer.Tapi yang aku pasti selepas akak aku yang kerja kilang Sankyo kat Batu 10 tu beli tv color (lupa pulak tahun bila), harganya memang RM 24. mula-mula beli ler tiap-tiap tahun. tapi lepas tu...24 ringgit macam-macam boleh buat! Besar duit tu masa awal 80-an dulu...Baik buat beli lauk dengan petai Arwah Bulat Kera kat pasar!
 Cerita kat tv walaupun waktu siarannya singkat (pukul 5 petang hingga 12 tgh malam) dan hanya ada dua channel jer..semuuanya kitorang tengok..kini giliran kitorang pulak entertain jiran-jiran yang belum ada tv lagi..Sejak hari tu, masa bermain kat luar mesti selaras dengan rancangan TV feveret kitorang terutama kartun-kartun..Lagi parah bila time VCR keluar kat pasaran..langsung melekap kat kaca tv..main...nanti ler!





Khamis, 13 Oktober 2011

Kisah di dapur

Entah mengapa aku selalu teringat betapa enak masakan ibu dan nenekku...ya, semua orang berkata begitu,kan? Tapi bagi aku keenakannya bukan saja pada tangan yang memasak tapi juga pada alatan memasaknya. Maksud aku...kalau aku bandingkan masakan dapur kayu,walaupun dengan seribu kepayahan, namun nasi yang ditanak terasa begitu enak dimakan! Mungkin pada standard kita sekarang, dengan segala kemewahan yang kita miliki, betapa payah nenek dan mak kita berada berjam-jam di dapur bermain dengan asap dan api...tapi bak kata pepatah, Alah Bisa Tegal Biasa.....Walaupun periuk belanga tebal jelaganya, hitam legam warnanya, namun kesudahannya...masakannya yang utama...enak!
Pengalaman aku mengutip, mematahkan dan menyusun kayu-kayu getah yang kering dan mati untuk disimpan sebagai kayu api masih terngiang-ngiang dalam benakku...Subuh-subuh lagi, tatkala manusia lain sedang enak diulit mimpi nenek dan ibuku bingkas bangun menjerang air, meniup bara memarakkan api, sambil menumbuk sambal untuk dibuat nasi goreng buat bekalku dan adik beradik ke sekolah...yang pasti aku dan adik2ku tidak akan dibiarkan kelaparan ke sekolah..... sungguh besar dan mulia  pengorbanan seorang ibu..

Ketika kewangan ayahku kian meningkat, kami memiliki dapur minyak tanah cap Butterfly yang terkenal satu masa dulu..Tiada lagi asap dan abu dapur yang memenuhi ruang dapur dan aku tidak perlu lagi ke kebun di darat sana mengutip kayu api !Tapi misi aku bertukar arah, ke kedai beli minyak tanah atau minyak gas....





Isnin, 3 Oktober 2011

Tok Peh Kong kat Simpang Pulau Carey






Aku pun heran macam mana kat Simpang boleh ada Tok Peh Kong Cina kat sebelah rumah Salleh Jelir ni sedangkan majoriti penduduk kat situ Melayu Islam?. Keling Hindu adalah beberapa keluarga termasuk keluarga Krishna...Cina yang aku kenal Ang Kia yang bela itik,dan Ah Be yang rumahnya kat seberang jalan berdepan rumah aku dulu.. Tapi apa-apapun aku ada pengalaman buruk dengan tokong cina ni.Sekitar tahun 1972/3.. Masa tu opera Cina sedang bermain..lama tu! Lebih sebulan diorang berkampung..Tiap-tiap malam full house! Time tu pulak  musim langsat..Apa lagi aku dan kengkawan aku projek jadi usahawan muda..jual langsat kebun aku kat opera cina tu..bukannya mahal..sebungkus 20 sen jer.tapi yang aku heran satu bungkus pun tak laku! Dalam kepala aku mesti ada hal ni...aku tembak mesti opera cina ni mainkan sentimen perkauman pro-Cina. Cinabeng...baru nak berniaga usahawan muda cam aku pulak yang jadi mangsa..
Posted Image

Posted Image
Posted Image

Wajah Telok- Dahulu dan Kini

 Gambar-gambar ini aku dapat daripada kengkawan di FB
http://www.facebook.com/groups/150706634984011/

Terima kasih tak terhingga kerana kenangan silam mula mengimbau fikiranku..Memang aku belum dilahiran pada tahun tu...tapi betapa kemajuan menerjah kehidupan di bumi merdeka mengingatkan aku agar bersyukur dengan anugerahNya...Nikmat Kemerdekaaan

1.Mungkin  di lokasi yang sama...selekoh kat kuarters JKR..simpang ke Jalan Telok Mengkuang
Perhatikan batu tanda tepi jalan masih wujud di sana! Perhatikan 3 orang lelaki sedang bersembang sambil berdiri di situ..Mungkin pekerja JKR atau PWD masa tu.. Bekalan api takde tapi tiang talipon memang dah ada...Perhatikan pulak pokok-pokok durian di bahgian latar gambar...pemandangan biasa kat Telok


2. Jalan Besar Telok menghala ke arah Banting



 3.Perhatikan bentuk senibina dan jenis perniagaan yang dijalankan..apakah masih sama?

Betapa tenang dan damai kehidupan masa itu...berbasikal keliling kampung..bernaung dibawah teduhan pokok sena, menunggu kehadiran dan deruan kenderaan sama ada ke Kelang atau ke Banting...Bekalan elektrik masih jauh dari nyata

Bangunan kedai papan dua tingkat yang terpisah daripada deretan kedai itu masih wujud sehingga tahun 80an sebelum bertukar wajah dengan binaan konkrit. Mengapa terpisah? Mungkin milik bumiputera..

Sabtu, 2 Julai 2011

Kapal Haji di Port Sweetenham@ Port Klang@Kuala


Apa khabar semua? Kali ini aku nak bercerita tentang Port Klang.Pasal apa Port Klang? Pasal ramai sedara mara aku yang pernah dan masih bekerja kat sana. Dulu zaman Mat Salleh, Port Klang orang panggil Port Sweetenham sempena nama Residen Inggeris di Selangor..Orang Telok panggil Kuala jer...maksud diorang Kuala Kelang ler..pasal di situ ler muara Sg. Klang.Ok ler,cukuplah pelajaran Geografi tentang Port Klang..korang tengok peta kat bawah ni baru nampak jelas apa yang aku katakan.

 Dulu Port Klang, pelabuhan biasa jer, tak macam sekarang ada Northport, Westport, Southport...takde terminal kontena macam sekarang ni.Yang ada hanyalah Southport atau Pelabuhan Selatan yang mengangkut barang pukal pakai jaring besar. Lepas merdeka..itupun masa tahun-tahun 70-an, barulah ditukar nama kepada Pelabuhan Klang dan wujudlah LPK Lembaga Pelabuhan Klang sebagai organisasi pentadbirannya.



 Tapi aku bukan nak ceritakan sangat pasal sejarah Port Klang ni..Pokok persoalan di sini ialah nostalgia ketika menghantar rombongan haji ke Mekah.Sejak zaman-berzaman dulu lagi orang naik haji menggunakan kapal layar. Itu cerita biasa. Tapi masa British dulu orang-orang Telok dan Malaya amnya belayar ke Mekah menggunakan kapal haji.Tempat naiknya..sememangnya  di Port Sweetenham. Masa tu sapa-sapa yang naik haji memang diraikan oleh orang kampung sama ada masa perginya dan juga masa balik ke kampung. Begitu sekali penghormatan orang kampung Telok pada  Tuan Haji dan  Mak Hajjah. Kenduri doa selamat dah tentu ada.Dipasang  pula sepanduk mendoakan agar mendapat haji yang mabrur, begitu juga time diorang balik. Korang tanyalah atuk nenek yang pernah ke Mekah masa dulu-dulu. Siap bawa periuk belanga..batu lesung pun naik sekali..maklum ler perjalanan pergi dan balik ke Mekah memakan masa tiga bulan.Mesti packing stok 3 bulan..kalu tidak apa nak dimakan? Butiran tentang kehidupan diorang dalam kapal aku tak ingat secara terperinci..dah lupa...lama sangat dah! Tapi yang pasti mana ada pakej-pakej haji macam sekarang ini!

 Masa menghantar, punyalah ramai manusia! Macam pergi tak kembali jer!macam ulat taik! (Maafkan ler bahasa aku)  Masa tu rombongan menghantar jemaah haji dibenarkan masuk ke dermaga sampai tempat kapal parking. Sekarang sampai kat pagar jer ...Berapa banyak kapal haji aku tak tahu ler..korang buat ler research sikit kat internet. Ramai yang meleleh air mata..



Lepas tahun 71, aku tak dengar lagi  cerita tentang pergi haji naik kapal...aku rasa masa tu LUTH (Lembaga Urusan dan Tabung Haji dah diwujudkan oleh kerajaan..kerajaan dah putuskan semua penerbangan ke Mekah menggunakan pesawat MAS..Sejak itu Port Klang sebagai terminal haji hanya tinggal kenangan  orang tua-tua Telok.

Rabu, 29 Jun 2011

Senarai Penghulu Telok Panglima Garang

Berikut adalah antara nama-nama tokoh berpengaruh di Telok suatu masa dulu yang pernah berkhidmat dan berbakti sebagai Penghulu semasa pemerintahan Inggeris di Selangor. Tak diketahui  tarikh dan tempoh perkhidmatan mahupun biodata individu-individu ini. Mohon dapat ahli keluarga mereka menceritakan kisah hidup arwah datuk-datuk mereka untuk dikongsi bersama oleh generasi Telok kini. Apa-apa pun, Alfatihah kita sedekahkan buat roh-roh mereka, moga ditempatkan Allah bersama-sama para nabi dan syuhada.Harap ada pihak lain yang dapat menjalankan kajian ilmiah tentang Telok.

SENARAI NAMA PENGHULU YANG PERNAH BERKHIDMAT :
BIL
NAMA
1
Penghulu Raja Makmur
2
Penghulu Haji Jaafar
3
Penghulu Sheikh Abdullah
4
Penghulu Ngah
5
Penghulu Osman
6
Penghulu Raja Idris
7
Penghulu Syed Hashim
8
Penghulu Abdullah
9
Penghulu Wan Hamid
10
Penghulu Omar
11
Penghulu Wan Hassan
12
Penghulu Abu Bakar
13
Penghulu Muhammad Bandar
14
Penghulu Hamzah bin Abdullah
15
Penghulu Faidzullah
16
Penghulu Mohd Salleh bin Abdul Rahman
17
Penghulu Aziz bin Kasim
18
Penghulu Abdul Hamid
19
Penghulu Haji Mohd Halil bin Selamat
20
Penghulu Haji Mahadzir bin Abu Samah (16 September 1999 - 31 Disember 2005)
21
Penghulu Faisal bin Yahya (1 Januari 2006 - 15 Ogos 2008)
22
Penghulu Haji Mat Isa bin Harun (16 Ogos 2008 - )










































Pernah Memegang Jawatan Penghulu:
Raja Ibrahim
Raja Mamor Bin Raja Ismail
Enche Mohamed Jaffar
Mohamed Jaffar bin Haji Abdul Rahman
Inche Ibrahim bin Jaafar
Che Abdullah bin Sheik Hassan
Che Abdul Ghani bin Latif(?)


Pernah Memohon Jawatan Penghulu:
Raja Aziz
Raja Tahir bin Raja Khamsah
Haji Mohamed Tahir
Inche Abdul Karim bin Duaji
Che Abdul Ghani bin Latif
Mahomed Saman(?)


Sumber: Arkib Negara

Application by Inche Ibrahim bin Jaafar, Class III B Teacher, Malay School, Tanjong Duablas for post of Penghulu, Telok Panglima Garang
Raja Ibrahim, Penghulu of Telok Panglima Garang. Dismissal of;
Appointment of Raja Mamor Bin Raja Ismail as Penghulu Telok Panglima Garang vice Raja Ibrahim dismissal
Report against Raja Mamor, Penghulu of Telok Panglima Garang
Enche Mohamed Jaffar, Penghulu, Telok Panglima Garang - Loan of $500
Retirement of Mohamed Jaffar bin Haji Abdul Rahman, Penghulu, Grade I, Telok Panglima Garang, District Office, Kuala Langat
Application by Che Abdullah bin Sheik Hassan, Penghulu Telok Panglima Garang for a loan of $1,500 to build a house


Permohonan:
Raja Ibrahim Penghulu Teluk Panglima Garang - Applies for advance of $160
Application from Raja Tahir bin Raja Khamsah for the penghuluship of Telok Panglima Garang
Application by Raja Aziz, Draftsman, Grade IV, Survey Office, Kuala Selangor for the post of Penghulu, Teluk Panglima Garang
Application by Inche Abdul Karim bin Duaji, Malay Writer I for post of Penghulu, Telok Panglima Garang
Payment of an allowance to Che Abdul Ghani bin Latif for work during the time he was acting as Penghulu, Telok Panglima Garang


Cadangan:
Forwards a letter from Mahomed Saman of Teluk Panglima Garang asking that a Penghulu may be appointed at that place
Teluk Panglima Garang - Recommends appointment of Raja Ibrahim as Penghulu of
Asks that the post of Penghulu Telok Panglima Garang, be given to his son, Haji Mohamed Tahir

Jambatan Kota, Bellfield Bridge, Klang

Aku teringat masa kecik-kecik dulu, Klang memang tempat lepak aku berbanding Banting...maklum ler Klang bandar Banting pekan jer..sure aku pergi ke bandar..macam-macam ada... Klang terbahagi dua, Klang Utara dan Selatan..yang menyambungkannya jembatan besi macam jambatan Bailey..dikenali sebagai Jambatan Kota, jambatan yang pertama merentangi Sungai Klang yang telah disiapkan pada September 1908 oleh jurutera George Dearie Russell dan James Graig daripada The Federated Engineering Company, kroni Mat Salleh ler. Panjang jambatan ini sejauh 560 kaki dengan kos pembinaan sebanyak $143.633.Asalnya jambatan ini hanya setingkat sahaja, sama seperti jambatan-jambatan lain. Bila ditambah tingkat atasnya, tidak pula aku tahu..korang kena tanya JKR ler.. Jambatan 2 tingkat 2 lorong ini unik sikit...tingkat atas seperti biasa ler untuk kenderaan manakala bahagian bawahnya untuk pejalan kaki,beca, basikal atau seumpamanya...ku tak pasti bila jambatan ini dibina..tapi sejak aku lahir, memang dah terpacak kat Klang..lokasinya dekat MPK berhampiran Kota Raja Mahdi..Tapi itu pun baru lagi...sebelum  jambatan ini dibina aku pernah dengar dan tengok gambar ada jambatan gantung kat situ masa tahun 50an dulu. Tak salah aku gambarnya ada kat Muzium Selangor kat Shah Alam kot...Kenapa kena roboh? Wallahualam..korang tanyalah kat JKR..Way,way back down the history lane, masa moyang aku tengah kiut-miut, mana ada jembatan, kalau larat berenang ler..tapi mat salleh ada buat khimat feri  di Pengkalan Batu kat Jalan Tepi Sungai,seberang Klang Selatan dan tepi Pasar Jawa kat sebelah Klang Utara.. Sekarang ini, Jambatan Kota hanyalah ikon pelancongan Selangor sahaja kerana.hanya tingkat bawahnya sahaja yang masih digunakan..Klang kini dah ada jambatan konkrit yang baru dan dengar cerita akan dibina jambatan ketiga .Bila? Wallahualam......Jauh benar Klang berubah....

Klang tahun 1870


 







 Jurutera George Dearie Russell





keratan akhbar tentang jambatan belfield