Tok Peh Kong kat Simpang Pulau Carey






Aku pun heran macam mana kat Simpang boleh ada Tok Peh Kong Cina kat sebelah rumah Salleh Jelir ni sedangkan majoriti penduduk kat situ Melayu Islam?. Keling Hindu adalah beberapa keluarga termasuk keluarga Krishna...Cina yang aku kenal Ang Kia yang bela itik,dan Ah Be yang rumahnya kat seberang jalan berdepan rumah aku dulu.. Tapi apa-apapun aku ada pengalaman buruk dengan tokong cina ni.Sekitar tahun 1972/3.. Masa tu opera Cina sedang bermain..lama tu! Lebih sebulan diorang berkampung..Tiap-tiap malam full house! Time tu pulak  musim langsat..Apa lagi aku dan kengkawan aku projek jadi usahawan muda..jual langsat kebun aku kat opera cina tu..bukannya mahal..sebungkus 20 sen jer.tapi yang aku heran satu bungkus pun tak laku! Dalam kepala aku mesti ada hal ni...aku tembak mesti opera cina ni mainkan sentimen perkauman pro-Cina. Cinabeng...baru nak berniaga usahawan muda cam aku pulak yang jadi mangsa..
Posted Image

Posted Image
Posted Image

Ulasan

Catatan Popular