Ahad, 2 Jun 2013

Apa lagi Klang mau? Kami mahu KIRR dan KORR !

Salam kembali...lama bebenor rasanya tak menulis di sini..bukan apa..terasa rindu kat kengkawan di sekitar TPG dan Klang..Ada tak ada, teman ada gak balik ke Telok untuk PRU 13 baru-baru ini...Teman balik ikut Hiway yang baru tu,SKVE yang tembus ke Pulau Carey bawa ke Westport (bahagian tu belum siap lagi)..Nasib baik lalu situ, kalu ikut Klang... rasa-rasa teman mau patah balik..tak payah mengundi pun tak apa..bila memikirkan tentang jemnya...maksud teman trafik jamnya lah!

Teman tak tahu ler apa yang MPK nak buat atau rancang untuk kurangkan jam tu...rasa-rasanya camtu jugak ler... penat dan letih nak mengharungnya..Teman pernah rasa masa duduk kat Telok berulang kerja ke Subang Jaya  dulu...Kalu tak sampai Klang sebelum pukul 7 pagi, memang sangkut punya..gerenti. Itu belah pagi ok juga. kalu balik belah petang,terutamanya time bulan Ramadhan, alamat berbuka dalam kereta atau bas ler (memang dah standby air dan kurma pun). HAMPEH punya MPK..! Ijazah cap ayam kot?

Jadi kat sini, saat ini, kesempatan ini, biar aku yang jadi engineernya. Korang jangan gelak dulu...walaupun aku takda master dalam Urban and Regional Planning, tapi aku pernah ambil Urban Studies masa kat U dulu..(bukan nak bangga, tapi takut korang tak percaya). Jadi aku dah siapkan planning camne nak kasi hilang problem orang Telok ke Klang atau sebaliknya...Jawapannya...KIRR dan KORR

Woi, korang gelakkan aku ya? Aku bukan panggil ayam!.. KIRR maksudnya Klang Inner Ring Road dan KORR tu pulak Klang Outer Ring Road. Bila kita sebut nama panjang, tak sedap bunyinya...baik panggil saja KIRR dan KORR. senang citer.

Kat bawah ni peta Klang. Kalu korang tengok nampak dua bulatan: bulatan yang kecil tu, KIRR dan yang besar tu pulak KORR...Yang garis macam jejari tu jalan raya yang menyambungkan kedua-dua bulatan.



Korang nak dengar tak plan aku ni? Dengarlah ya...kesianlah kat aku,penat tau?. OK. mula-mula  buat KORR dulu. Radius atau jejari bulatan ini kira-kira 8 km dari pusat bandar Klang. So, kalau dari Telok, KORR bermula kat Johan Setia, kalu kat Klang Utara dari  Taman Klang Utama. Poin aku..Korang tak payah redah masuk bandar Klang kalu korang memang tak nak masuk bandar. Ambil saja KORR. Takda jam. Oh ya..lupa nak bagitahu korang...KORR ni macam MRR2 kat KL. Macam Hiway (memang pun) tapi tak kena tol! Korang pusing ler sesuka hati korang sampai ke destinasi yang korang nak pergi..atau kalu korang nak cruising jer, pusing 360 darjah untuk turun balik ke jalan Klang-Banting untuk ke Telok. Disebabkan Klang ni tepi sungai, mestilah akan dibina jambatan untuk laluan ini. Tiga jambatan, satu kat Taman Sri Muda..lagi satu kat Bandar Sultan Sulaiman, Port Klang, sebiji lagi kat Kg.Sementa. Banyaknya Jambatan! Memey ler..dah sungai..besar pulak tu..takkan nak buat titi? Selangor kan kaya!

Lagi satu pulak, KIRR.bukan sempena nama bekas Menteri Besar yang kontroversi tu! Yang ini saiz bulatannya lagi kecil. Menyambungkan taman-taman perumahan tanpa perlu masuk pusat bandar. Kalau aku orang Klang, berjoget aku tengah jalan pasal tak perlu bersesak-sesak berjam-jam hanya nak keluar makan kat KFC atau McD. 10 minit kira dah terlalu lama ler tu! Kalau dari selatan, KIRR bermula dari Taman Klang Jaya dan kalau dari utara pulak kat Mutiara Bukit Raja. Jambatan? 2 bijik jer...tapi nampak gayanya KIRR ni banyak kena bina jejantas pasal merentasi laluan-laluan sibuk sedia ada. Sekali lagi, apa ada hal, Selangor Kaya!

Jadi kalau korang campurkan jambatan yang dah ada kat Klang sekarang...3+3+2...Wow, kat Klang jer akan ada 8 jambatan! Boleh masuk Guiness Stout Book of Record...Boleh mabuk pujian kita semua..

OK, itu jer lah idea aku yang aku pasti takde sapa kesah! Aku takda hal, pasal aku tak duduk kat sana..koranglah yang kena hadapi semua tu..At the end of the day..ADA AKU KESAH? (Hahahaha)
Sorry guys...bergurau jer. Assalamualaikum. Jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Seronoknya Berhari Raya di Klang.....Suatu Masa Dahulu

Salam buat semua. Atok muncul lagi. Hehehe...Sengaja Atok sambung balik cerita Atok hari itu pasal Puasa dan Raya. Orang Melayu ini berbeza ...