Rabu, 12 Jun 2013

Mari Kenali Sejarah TPG: Telok, Kampung Medan, Sijangkang, Pulau Carey dan Jenjarom

Salam buat kengkawan semua. Apa khabar waris
(warigh, kata orang Nogori Sembilan)? Moga-moga sihat semua..
Sebut pasal warigh, teringat aku lagu rapper Negeri Sembilan tu...
 (Aku tukar sikit liriknya)

                                    Melayu Telok..where you at?
                                    Jawa Sijangkang...where you at?,
                                    Melayu/ Jawa  Kg. Medan...where you at?,
                                    Jawa Kebun Baharu...where you at?
                                    Jawa Jenjarom...Where you at?
                                    Sakai Telok Gonjeng...where you at?
                                    Semua ada berapa?
                                    Beribu-ribu. (Hahaha...Amekkau!)

Sebut pasal Telok Panglima Garang, sebenarnya kita bercakap pasal
 kampung dan mukim menggunakan nama yang sama. Mukim Telok ini
terletak dalam daerah Kuala Langat. Di dalamnya ada banyak kampung
 tradisional, kampung baru dan taman-taman perumahan yang sedang
rancak naik macam cendawan lepas hujan. Aku sengaja masukkan
 dalam entri ini sejarah kg. Jenjarom.Walaupun Jenjarom berada dalam
 mukim yang lain ( Mukim Tanjong Dua Belas), namun hubungan erat
penduduk telah terjalin sejak sekian lama. Dulu klinik kerajaan, dewan
orang ramai, ,balai polis, pejabat pos hanya ada di Sg. Jarom.
Jadi, Jenjarom penting bagi orang-orang di Telok.

 Korang tengok jer peta di bawah ni, korang akan get the picture,
 kata cikgu omputeh aku dulu.

 Jadi, hari ini, aku nak bawa tuan-tuan, puan-puan, adik kakak ke mukim kami
 yang tercinta ini. Bukan citer pasal lanskapnya, tapi sejarah gemilangnya.
 Semoga anak-anak dapat belajar asal usul tempat tumpah
darah datuk nenek , ayah emak kamu sekalian. Begini ceritanya.....

Kampung Telok Panglima Garang
Nama asal Kampung Telok Panglima Garang adalah Nibong Dengkil
 dan terletak di telok sungai di mana didiami oleh kaum orang asli.
 Disebabkan kedudukannya yang strategik, ramai pedagang-pedagang Aceh
 datang dan mula membuat penempatan di hilir sungai sehingga kawasan
 tersebut dipanggil Beting Pak Aceh.
Apabila segolongan mereka mengetahui bahawa terdapat Orang Asli
 tinggal di Nibong Dengkil, maka pedagang Aceh ini mudik ke hulu
untuk mengambilalih dan menguasai Nibong Dengkil. Sewaktu itu terjadi
 pergaduhan di antara mereka dan menyebabkan Orang Asli melarikan diri
 ke Bukit Tampoi di Dengkil. Di sepanjang perjalanan Orang Asli
 yang menyusuri sungai hingga ke Bukit Tampoi, Dengkil mereka telah
 berpesan kepada penduduk yang ditemui dengan kata-kata :

“JAGA BAIK-BAIK DI TELOK ADA PANGLIMA GARANG”

Sebagai bukti terdapat penduduk di kalangan penduduk asli di Bukit Tampoi,
Dengkil mendakwa dan mengaku bahawa mereka berasal dari Telok
dan menetap di sini setelah dihalau oleh pedagang Aceh yang
amat handal dan garang. Begitulah asal-usul nama
 Kampung Telok Panglima Garang manakala
 lambang harimau diambil di atas keberanian dan sifat pedagang Aceh

Kampung Medan
Kampung Medan telah ditubuhkan sekitar tahun 1885 oleh sekumpulan
 orang – orang Melayu  yang  berasal dari Kampung Bandar, Kuala Langat.
 Pada tahun 1905, dikatakan terdapat seramai 40 orang yang mendiami kampung ini
dengan kehidupan secara tradisi, bermasyarakat dan berdikari. Pada ketika itu
 pertanian merupakan aktiviti ekonomi utama para penduduk.
Pada tahun 1921, kampung ini dikenali dengan nama Batu 9 Sijangkang.
 Penduduknya ketika itu dianggarkan hanya seramai seratus orang dengan
 25 buah rumah sahaja.
Pada tahun 1951, penduduk kampung ini mendesak mahukan seorang Ketua Kampung
 yang berasingan dari Kampung Sijangkang. Dengan itu pada tahun 1953, seorang
Ketua Kampung yang pertama telah dilantik di kampung ini. Beliau ialah
Tuan Haji Ismail Bin Malik.

Nama kampung ini turut berubah pada tahun 1957 dengan nama barunya
 iaitu KAMPUNG MEDAN. Medan mengikut  membawa erti kawasan, padang,
 gelanggang, alun-alun, arena, lingkungan, lapangan. dunia atau kancah.Terdapat juga mitos yang menceritakan bagaimana nama Kampung Medan
 boleh tercipta dari mulut orang – orang tua. Kononnya Kampung Medan ini
 merupakan medan pertempuran antara seorang Panglima dengan seekor harimau.
 Bertitik tolak dari peristiwa itulah nama Kampung Medan tercipta.
 Namun begitu kisah itu hanyalah sebuah mitos yang tidak dapat dipastikan
 kesahihannya.Selepas nama Kampung Medan digunakan sehingga kini
nama itu masih dikekalkan. Pada tahun 1974, kawasan Kampung Medan
 telah diwartakan dengan keluasan 2,300 ekar dengan penduduknya pada
 ketika itu seramai 2,188 orang.

Kampung Sijangkang
Kampung Sijangkang merupakan salah satu kampung yang terletak
 di daerah Kuala Langat, Selangor, Malaysia. Kampung Sijangkang
 terletak lebih kurang 12 km dari arah Klang ke Banting di Kuala Langat.
Pusatnya pekan Sijangkang.Nama Sijangkang berasal dari sejenis pokok
 yang menyamai pokok getah. Ia adalah sejenis pokok hutan yang
 menyebarkan biji-biji dengan cara ltupan sendiri.
 Nama pokok itu adalah pokok Jangkang. Pokok ini terdapat di
 sebahagian tempat di Indonesia.
Masih berkaitan dengan pendapat pertama juga. Pokok Jangkang itu mati
 di sebuah anak sungai yang kemudiannya diberi nama sungai Jangkang
 iaitu anak Sungai Langat. Dalam bahasa Cina, mati disebut ‘si’.
 Maka timbul nama ‘Si Jangkang’ yang akhirnya bertukar menjadi ‘SIJANGKANG’.
Adalah dianggarkan kampung ini mula dibuka dalam lingkungan tahun 1907.
 ia diteroka dari arah Sungai Jangkang. Sebahagian dari penduduk kampung
 ini adalah berasal dari Indonesia iaitu Pulau Jawa, manakala yang
 lainnya berasal dari kampung-kampung lain yang lebih lama dibuka
 seperti Kampung Beting Tengah dan Kampung Pendamar.
 Mereka mendarat dari Sungai Jangkang dari pengkalan-pengkalan kecil
 yang terdapat di tepi sungai. Ini bermakna kampung Benting Tengah
 dan Kampung Pendamar adalah lebih tua dari Kampung Sijangkang.

Tanah perkuburan yang pertama terletak hampir dengan sungai dan
 ketika ini dipercayai sudah terhakis oleh air sungai tersebut. Wakaf perkuburan
 yang ada sekarang asalnya adalah tapak masjid lama
dan Sekolah Melayu lama (dibuka pada tahun 1911).Pada masa dulu tanah dari
 tepi sungai hingga ke perkuburan sekarang adalah di bawah Geran Bebas
 (Geran Putih) iaitu boleh dibeli oleh orang asing. Peneroka Kampung Sijangkang
 yang awal menjualnya kepada orang Cina untuk menambah pembiayaan
 menunaikan fardhu haji. Sebab itulah hingga sekarang, orang Cina
 masih mempunyai kebun di situ. Bagaimanapun dalam lingkungan tahun 1925,
 ada beberapa sekatan dan pindaan kanun tanah dari Geran Putih ke Geran Merah.

Pada tahun 1930-an, kemudahan asas iaitu jalan raya mula dibina
menghubungkan satu tempat ke satu tempat. Pekan (kedai-kedai termasuk pasar)
 Kampung Sijangkang yang awal adalah terletak di Batu 8
 (jaraknya 8 batu dari Klang = 12.8 km). Kemudian selepas zaman darurat,
 selepas orang-orang Cina dipindahkan ke kampung-kampung baru,
 Pekan Kampung Sijangkang dipindahkan ke Batu 1.
Tanaman hasil utama di Kampung Sijangkang ketika itu ialah getah dan kopi.

Pulau Carey
Pulau Carey merupakan sebuah pulau yang terletak di dalam negeri Selangor,
 Malaysia. Ia terletak di selatan Pelabuhan Klang dan utara Banting.
 Pulau Carey merupakan pulau lembangan mendatar yang besar
 terletak di daerah Kuala Langat, Selangor, Malaysia. Walaupun secara teknikal
ia merupakan sebuah pulau, namun pada hakikatnya tanah pulau ini
hanya dipisahkan dari tanah besar disebabkan oleh kehadiran Sungai Langat
 diantara keduanya. Pulau Carey mendapat nama dari seorang pegawai British
 yang juga merupakan pengusaha ladang kopi dan getah bernama Valentine Carey,
 beliau dilihat arif dalam aktiviti pertanian dan kesuburan tanah pertanian yang
 telah digunakan melebihi 100 tahun. Pulau Carey juga pernah dikenali dengan
 nama seperti Pulau Bangsar dan Telok Gonjeng.

Pulau Carey cukup sinonim dengan kewujudan penempatan awal
 masyarakat Orang Asli, Mah Meri yang terkenal di Malaysia.
 Mah Meri merupakan salah satu dari 18 buah puak Orang Asli
 yang wujud di Malaysia. Jarak Pulau Carey dengan bandaraya Kuala Lumpur
ialah sekitar 50 kilometer. Di sini terdapat enam buah penempatan
 masyarakat Mahmeri iaitu di Kampung Sungai Judah, Kampung Bumbun,
Kampung Sungai Rambai, Kampung Kepau Laut, Kampung Sungai Jugra
 dan Kampung Sungai Kurau (Shaiful Bahri Md. Radzi, 2002a).
Komuniti Mah Meri di sini cukup ramai bilangannya mencapai 1400 orang,
 yang terkenal dalam aktiviti pembuatan boneka kayu dan topeng.

Kampung Jenjarom
Menurut catatan sejarah, Kampung Jenjarom mula diterokai oleh
 sekumpulan orang Melayu pada tahun 1926 bersamaan 1346 Hijrah
 dalam Kalendar Islam. Kumpulan peneroka kebun ini diketuai oleh
Tuan Haji Masrek Haji Narang yang juga berketurunan Banjar.
 Pada asalnya, tanah di Kampung Jenjarom hanya diusahakan
 sebagai kawasan perkebunan. Antara tanaman yang mereka usahakan
 ialah nanas, pisang, ubi kayu dan banyak lagi. Setelah selesai berkebun,
kumpulan peneroka ini akan pulang ke rumah masing-masing yang
 terletak berhampiran Kampung Jenjarom seperti di Sungai Jarom,
 Sungai Buaya dan Kampung Sijangkang.

Jenjarom dibahagikan kepada dua kawasan, iaitu Sungai Jarom
 dan Kampung Jenjarom. Nama Kampung Jenjarom berasal dari sejenis
 tumbuhan yang dikenali sebagai Rumput Purun. Pada masa dahulu,
 rumput ini banyak tumbuh di sekitar kawasan Kampung Jenjarom.
Bentuknya yang tirus, tajam dan tersusun seperti jarum memberi ilham
 kepada peneroka kampung untuk menamakan kampung ini sebagai
 Kampung Jenjarom.

Ia dibahagikan mengikut kawasan-kawasan tertentu, bermula dari
 Kawasan Satu hingga Kawasan 12. Setiap kawasan ditandakan
dengan sebuah papan tanda.




5 ulasan:

  1. Budak kebun baru nak melawat. terima kasih sebab cerita pasal sejah ni dapat ilmu sikit :)

    BalasPadam
  2. assalam...pernah dduk di TPG 2005-2011,Tmn.Dato Hormat

    BalasPadam
  3. Bukankah nama panglima garang ni ada kaitannya dengan panglima garang dari kerajaan johor riau?

    BalasPadam
  4. mohon rujuk sejarahwan kerana lagenda Panglima Garang ini ada pelbagai versi, Johor pahang dan Kedah...

    BalasPadam
  5. Batu 9 Dalam, tempat kelahiran aku. Dengar nama-nama kampung yang disebutkan, amat sinonim dipendengaran. Rasa rindu dengan keakraban penduduk, malahan aku ada ramai lagi sepupu sepapat saudara mara di Sijangkang, Banting, Batu Belah.. Luv Sijangkang..

    BalasPadam

Perubahan Fizikal dan Hidrologi TPG

Assalamualaikum semua. Aku minta maaf kerana dah berbulan tak menulis apa-apa dalam blog ini. Mesti korang rindu pakcik kan,kan,kan. Bukan...