Selasa, 26 November 2013

Perkembangan Awal Telok Panglima Garang: 1860 hingga 1910

Memang betul dan tepat kata pepatah Inggeris, A picture worths a thousand words”. Sekeping gambar menceritakan banyak perkara. Jadi, peta yang aku jumpa ini, semestinya bahan grafik (gambaran), menceritakan secara terperinci tentang sejarah,kehidupan dan dasar pembangunan negeri  masa itu. Kita di Telok memang bertuah kerana terletak  di antara dua batang sungai utama di Selangor ini, Sungai Klang dan Sungai Langat, yang banyak mencatat sejarah kerajaan Selangor

Pembukaan Petempatan Baru dan Tanah Pertanian
Sebenarnya, kewujudan Telok sebagai petempatan seiring dengan pemilihan Jugra sebagai pusat pemerintahan kerajaan kesultanan Selangor dahulu.  Kedatangan kaum Melayu Dagang dari Sumatera dan Aceh merupakan perintis  dan peneroka di Telok. Apabila Jugra dan kemudiannya Bandar Temasya dimajukan, sudah semestinya menarik golongan-golongan pedagang, peniaga dan rakyat biasa untuk mengadu nasib di sini.

Sebelum pentadbiran British diperkenalkan keadaan penempatan di Kuala Langat tidak menunjukkan kemajuan dan  bertaburan. Perkampungan kecil didapati di sepanjang tebing Sungai Langat. Kawasan pedalaman masih lagi diliputi hutan belantara dan paya. Namun demikian, ada beberapa bukti yang menunjukkan penghijrah-penghijrah dari Sumatera dan Jawa turut datang, tetapi di dalam bilangan yang amat sedikit sekali. Pada tahun 1860-an, sejumlah kecil penghijrah-penghijrah dari Sumatera, yang terdiri dari orang-orang Mendiling, Rawa dan Batu Bara, telah datang ke Selangor. Sesetengah daripada penghijrah-penghijrah ini mungkin telah bergiat dalam perlombongan bijih timah secara kecil-kecilan di kawasan pedalaman.

Dalam sistem pemerintahan feudal yang diamalkan sebelum campurtangan Inggeris pada tahun 1874, kesemua tanah  termasuk hutan rimba,di negeri ini milik Sultan. Tanah-tanah di Jugra termasuk di Morib milik sultan dan kerabat baginda. Jadi, rakyat lain digalakkan membuka tanah-tanah pertanian bagi menampung ekonomi Jugra. Beberapa orang kerabat diraja juga telah membuka tanah-tanah pertanian untuk penanaman tebu dan kelapa di sekitar Kelanang dan Morib. Ada di antara mereka dianugerahkan 2000 ekar untuk dikerjakan.Golongan bangsawan dan pertengahan yang lain juga mendapat hakmilik tanah  kurniaan sultan dengan bayaran premium sebanyak dua sen sahaja bagi setiap ekar. Tetapi tanah tersebut masih lagi dalam keadaan asalnya, hutan tebal.Terpulanglah kepada pemilik untuk  mengerjakannya atau tidak, setelah pembayaran dibuat. Saiz tanah mereka juga agak luas .

Setelah kerajaan Inggeris  ‘memerintah,’ mereka masih meneruskan  dasar pengutipan cukai tanah tersebut sehinggalah Enakmen Tanah 1911 digubal. Walaupun hasil utama negeri datangnya daripada cukai bijih timahdan hasil hutan, British melihat potensi tanah pertanian yang luas sebagai  sumber hasil negeri pada masa akan datang. Lagipun, mereka ingin menukarkan ekonomi sara diri yang diamalkan sebelum ini kepada ekonomi perdagangan dunia, sesuai dengan permintaan dunia terhadap barangan makanan dan sumber mentah ketika Revolusi  Perindustrian memajukan dunia Barat.
Maka, kemasukan kaum pendatang Melayu Dagang terutama Jawa, Aceh, Mendailing dan Minangkabau amat dialu-alukan. Kaum Jawa pula merupakan pekerja kontrak yang dibawa masuk oleh agen-agen British di Pulau Jawa untuk bekerja di ladang-ladang milik Inggeris, walaupun gelombang kedua datang bukan sebagai pekerja kontrak tetapi peneroka bebas. Merekalah yang banyak membuka kawasan-kawasan petempatan baru di Klanang dan Sepang, dan kawasan-kawasan lain di Kuala Langat termasuk di Sijangkang dan Jenjarom. Pembukaan kampung-kampung dan hutan untuk petempatan  mula dapat dikesan dengan jelas kira-kira pada tahun 1880-an.

Pada tahun 1887, seorang yang bernama Haji Kei [Kiyai] Abdul Kadir dari Padang, Muar, telah menulis surat kepada Collector Magistrate, Langat untuk memohon tanah di daerah Kuala Langat. Permohonan beliau telah diterima dan mendapat sokongan yang kuat dari Collector Magistrate, Langat. Dalam proses memilih dan meluluskan permohonan-permohonan tanah, nampaknya CollectorMagistrate tempatan lebih mengutamakan dan mempercayai pemohon-pemohon Jawa daripada pemohon-pemohon Melayu tempatan. Petempatan di Kelanang dibuka oleh Haji Kiyai Kadir, dan Tanjung Dua Belas pula dibuka oleh Encik Sadik.Sehingga akhir tahun1880an, Hj. Kiyai Kadir terus berusaha mendapatkan tanah baru di kawasan Kelanang dan usaha beliau itu telah diikuti oleh penghijrah-penghijrah Jawa yang lain.

 Pada tahun 1890-an, disamping pembukaan penempatan-penempatan, perkembangan yang penting di Selangor ialah pengenalan pertanian ladang, dengan kopi sebagai tanaman utamanya. Tunku Dia-Udin yang mempunyai tanah seluas 2,000 ekar yang belum dikerjakan. Beliau sedang membersihkan seluas 150 ekar darinya dan telah mengatur kerja_kerja untuk membawa masuk orang Jawa untuk tujuan penanaman kopi di atas tanahnya. Pada tahun 1896, Penolong Pegawai Daerah Kuala Langat, telah meluluskan 1,000 ekar tanah lagi kepada pemohon-pemohon yang kebanyakannya terdiri dari orang-orang Jawa kerana pada pendapat beliau....
 . . .the great feature of the development of the district at present is the marked activity in planting circle at Klanang, which may without much exaggeration be described as booming in respect of Javanese.
..“Everyone who is familiar with Javanese conditions understands that colonization on a large scale has chance of success only if the Javanese receive an area where under their own leaders and administrative system, they devote themselves quietly to agriculture as the mainstay of their livehood." 
Sememangnya, kemajuan awal Kuala Langat dan Telok banyak terhutang budi kepada pengorbanan kaum Jawa.   
Peta Lakar:  Jalan Raya Klang - Jugra, 1898

Selangor 1901

Telok 1910

Prasarana/Infratruktur
Sebagai pusat pentadbiran negeri, sebelum dipindahkan ke Klang dan seterusnya ke Kuala Lumpur, Jugra dilengkapi dengan prasarana yang sepatutnya dimiliki. Pejabat-pejabat kerajaan, Banglo Residen, kuarters pegawai dan pekerja, hospital daerah menunjukkan kewujudan Inggeris sebagai pemerintah sebenar. Hampir keseluruhan kawasan Jugra dan Bandar sudah diteroka dan dimajukan.
Pembinaan jalan darat dari Jugra ke Klang juga memberi impak penting kepada kewujudan kampung-kambung sepanjang laluan tersebut. Hutan tebal dan hidupan liar bukan lagi halangan besar kepada peneroka-peneroka awal yang berani ini. Bahkan Inggeris membayar wang ganjaran bagi setiap binatang buas yang ditangkap atau ditembak. Dengan pemberian tanah pertanian oleh Inggeris dan bantuan insentif untuk tanaman, mereka gigih mengerjakan tanah tersebut secara bergotong royong bersama ahli keluarga dan jiran sekampung. Pembukaan estet-estet  di sepanjang laluan tersebut dan di Pulau Carey juga menjadi pemangkin perkembangan Telok. Di sebelah kiri jalan raya tersebut, kawasan estet dan kampung manakala di sebelah kanannya masih lagi diselubungi Hutan Simpan Kuala Langat Utara sehinggalah ke Klang. Kereta lembu merupakan pengangkutan utama membawa manusia dan barangan di laluan tersebut, menggantikan sampan dan tongkang di sungai. Dengan kehadiran beribu-ribu pekerja asing India dan Cina di estet, Telok kini merupakan petempatan penting dan singgahan pegawai-pegawai dan pengurus ladang berbangsa British dari Jugra ke Klang.Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu. Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat.  Sebuah sekolah vernakular Melayu  atau Sekolah Melayu yang ditanggung sepenuhnya oleh Inggeris mula dibina dan beroperasi di Telok pada tahun 1900.

Kegiatan Ekonomi
Sebelum kehadiran Inggeris, mata pencarian penduduk di Telok  sama seperti mana jua penduduk-penduduk lain di serata Malaya. Mereka menangkap ikan di sungai ,mengeringkan ikan sebagai ikan masin, menetak nipah untuk dijadikan atap, bercucuk tanam seperti pisang,ubi, dan padi bukit, di samping pokok-pokok dusun seperti durian dan manggis. Pertanian masih untuk sara diri, mungkin sebagai barter trade, tetapi bukan dagangan komersial.
Ada tertulis dalam catatan Inggeris tentang tanaman padi sawah di  Jugra dan di sekitar Kuala Langat tetapi bukan di Telok. Kemungkinan juga penduduk di Telok mendapatkan bekalan beras mereka dari pesawah-pesawah di Hulu Langat atau dari pekedai di Jugra dan Klang.

rumah pekerja di estet

Kemudian setelah kedatangan British yang memperkenalkan tanaman dagangan seperti kopi, kelapa dan getah, mereka mula memfokuskan tanaman tersebut di tanah milik mereka. Namun mereka masih mengekalkan tanaman pelbagai baka untuk keperluan keluarga mereka sendiri.
Bagi kaum Jawa pula, biasanya bekalan makanan diperolehi dengan cara mengambil upah menebas, dan membuat parit di kawasan yang berdekatan dengan tempat penerokaan tersebut. Selain dari itu, mereka juga menjual rotan dan nibong. Setelah selesai membersihkan hutan, peneroka-peneroka akan menanam tanam-tanaman yang dapat menampung keperluan harian mereka seperti sayur-sayuran, ubi-ubian, pisang, jagong dan padi bukit. Untuk menambahkan pendapatan mereka sementara menunggu tanam-tanaman mereka itu mengeIuarkan hasil, peneroka-peneroka itu akan bekerja sebagai buruh-buruh bebas di ladang-ladang. Biasanya kerja-kerja itu dilakukan di sebelah pagi, sementara di sebelah petang mereka terus mengerjakan kebun-kebun mereka sendiri.


Kesimpulannya, kehidupan rakyat semakin makmur dan selesa walaupun pada hakikatnya mereka di bawah penjajahan Inggeris. Taraf hidup mula meningkat. Mereka sudah mula dapat mengatur kehidupan mereka dengan lebih berani.

Ahad, 24 November 2013

Gagak, Estet di Klang dan Telok

Salam. Apa khabar orang-orang Telok semua? Sekarang ini tengah time cuti sekolah. Maknanya aku kini tengah menganggur daripada mengajar bebudak sekolah. Kalau setakat seminggu bercuti pun aku dah macam cacing kepanasan, resah,gelisah, kerana takde kerja yang nak dibuat, korang bayangkan bagaimana aku nak menempuh lagi sebulan setengah sebelum sekolah dibuka kembali awal Januari tahun depan. Nak ke kebun, jauh benar kat Telok. Lagipun rumah aku ini mana ada tanah? Setakat tanah sekangkang anak kera itu, apa yang boleh aku buat? Mahu tak mahu terpaksalah aku berperap kat rumah ini sambil makan tidur, makan tidur, mengumpul lemak sekilo dua. Nak melancong pulak, ini tengah bulan. Faham-faham jer lah, orang kerja gomen ini. Bernafas panjang bila cukup bulan jer. Nak kerjakan kebun sawit kat Telok tu, rasa-rasa dah tak larat lagilah. Upah orang jer lah. Badan pun dah macam ayam pekan, lembik. Tak macam orang dulu-dulu. tua-tua pun badan maintain, stamina  masih tip top. Tongkat Ali dan telur ayam kampung menu sarapan pagi diorang. Itu orang Melayu dulu. Keling tua yang  masih kerja kat estet Pulau Carey itu pun, kesihatan diorang memang ok lagi, cuma  penyakit mabuk todi jer yang tak dapat dibuang. Berbeza betul dengan aku dan kengkawan yang kerja pegang pen berbanding mereka yang menggunakan tulang empat kerat dengan memegang parang, kapak dan perejang serta sabit sawit sahaja. Terlanjur bersembang pasal keling estet itu, memang entri aku ini pasal diorang. Maksud aku, aku nak beritahu engkorang kenapa Telok dan Klang ramai sangat kaum pendatang yang tak berapa nak putih itu. Begini kisahnya.

 Tapi sebelum itu, aku nak minta maaf banyak-banyak kepada pembaca atau kengkawan aku yang berketurunan India atau Tamil. Bukan maksud aku mengejek bila aku sebut perkataan 'KELING'. Aku bukan prejudis atau perkauman. Cuma istilah ini dah digunakan sejak dahulu lagi  apabila merujuk kaum pendatang ini. Dah tak boleh nak tukar lagi dah. Kalau nak panggil India, itu nama negaranya. Nak panggil Tamil, itu nama bahasanya. Jadi, yang paling tepat, itulah panggilannya. Kaum India ini pula bukan semuanya dari Tamil Nadu walaupun majoriti dari situ. Ada juga yang datang dari Kerala dan Sri Lanka, termasuk juga kaum Sikh dan Pathan yang rata-rata orang panggil Benggali. Itu dari segi asal usul geografisnya. Dari sudut kepercayaannya pun berbeza-beza. Ada juga Tamil yang beragama Islam walaupun majoritinya Hindu. Benggali pula beragama Sikh manakala kaum Ceylonese (Sri Lanka) beragama Buddha. Jadi untuk membezakan antara mereka ini, orang-orang Melayu dah bersepakat (tanpa berunding dengan mereka pun), kalau yang berserban tapi beragama Sikh itu, kitorang panggil Benggali. Kalau Tamil beragama Islam kita panggil Mamak. Kalau Mamak atau Tamil (semestinya masuk Islam) berkahwin Melayu , anak-anak diorang kita panggil Mami atau DKK (Darah Keturunan Keling). Jadi kalau Tamil yang masih Hindu, keputusan sebulat suara (termasuk Inggeris menggunakan istilah ini) memanggil mereka Keling. Ya, Keling, Keling, Keling. Muktamad. Ini sebahagian daripada social contract antara kaum di Malaya ketika itu. Tak puas hati? Samanlah dalam court. Habis cerita.


Mengikut kajian yang aku buat di internet, kaum pendatang ini masuk ke Malaya secara terancang dan beramai-ramai oleh Inggeris. Almaklumlah, Keling di  selatan India masa itu memang terlalu miskin. Nak makan pun tak cukup.Tanah pertanian tak lagi subur walaupun mereka ini, masyaAllah, produktif dengan anak yang ramai. Jadi, Inggeris gunakan peluang ini untuk menjadikan mereka buruh kontrak di bawah Sistem Kangani. Mereka dijanjikan penghidupan dan taraf hidup yang lebih baik di sini. Maka dengan janji-janji manis ini keluarlah mereka (kebayakannya lelaki) dari Tamil Nadu berkapal-kapal ke mari berpegangkan janji tersebut. Riuh dan heboh (mungkin kerana terlalu seronok). Itu dalam keadaan ok, bayangkan kalau kapal itu karam macam Titanic! .....(Dari situlah timbul kata bidalan, Bagai Kapal Keling Karam).

Sampai sahaja di Malaya, tempat pertama yang mereka kenal ialah Pelabuhan Klang atau dulunya dipanggil Port Swettenham. Maka berduyun-duyun mereka turun dan dikumpulkan di tempat atau depoh imigresen. Di sana mereka diproses, diperiksa tahap kesihatan mereka, sebelum ditempatkan di estet-estet  di seluruh Malaya, mengikut tuan punya ladang masing-masing. Makan minum mereka,semasa mereka di sana, dijaga dan dilayan baik oleh pihak Inggeris  menerusi konco-konco atau ejen yang dilantik.Sesampai mereka di estet, mereka ditempatkan di rumah-rumah kongsi (atau dalam Bahasa Inggeris, Coolie lines).Kemudian barulah mereka tahu, dengan bayaran gaji yang rendah, mereka terpaksa membayar baik tambang kapal dan segala tanggungan termasuk makan,minum selama terikat dengan kontrak. Biasalah. Bangla dan Indon sekarang pun mengalami nasib yang sama. Menyesal pun ada, tapi nak balik semula ke India, jauh sekali. Memanglah India kini jauh di mata, tetapi juga kerana malu dan sudah banyak wang serta tanah yang digadaikan untuk ke Malaya. Lagipun ini harapan dan masa depan keluarga. Jadi, reda dan redah jer lah. Maka, ramai ler yang bekerja di estet-estet sekitar Telok, Jugra, dan Klang. Kalau kat Telok ini, dulu kita ada Telok Estate,( tapak SMK TPG kini),  Carey Island estate, Brooklyn estate, Sungai Buaya estate di sekitar Banting dan Jugra, manakala menghala ke Klang pula, Blackwater estate (kini Taman Botani) dan Highland estate (kini Bukit Tinggi).












 Jadi, interaksi sosial yang terhad antara mereka dengan orang Melayu dan Cina kebanyakannya berlaku di bandar atau di pekan seperti Telok. Selebihnya mereka menghabiskan masa mereka di estet, sebagaimana imigran Cina tinggal di lombong-lombong bijih timah. Inggeris tahu mereka ini, (Cina dan Keling) memang memerlukan hiburan. Jadi, untuk 'menghiburkan' sedikit hati-hati mereka, Inggeris membuka dan memberi lesen kepada pemilik kedai Todi di estet dan juga kedai candu di lombong. Yang untung tetap Inggeris. Cukai  kedai, todi dan juga candu sahaja banyak menyumbang kepada pendapatan negeri.





Tapi ada juga Keling yang datang ke Klang secara peribadi, maksudnya tiada ikatan kontrak. Biasanya mereka ini golongan Mamak yang berniaga, sama ada secara kedai runcit, atau perniagaan rempah ratus. Mereka ini mudah berasimilasi (bergaul) dengan orang Melayu  kerana mereka juga beragama Islam. Sememangnya orang-orang Islam itu bersaudara. Bahkan komuniti mamak ini telah mendirikan masjid mereka sendiri di Klang yang dikenali dengan nama Masjid India Selatan pada tahun 1904.Arwah abah aku memang bersekolah di High School Klang tetapi setakat Tingkatan Dua sahaja atas sebab kewangan keluarga masa itu. Abah aku ke sekolah dengan berbasikal setiap hari dari Telok. Jadi, arwah berehat sebentar di masjid India ini untuk bersolat Jumaat sehinggalah lewat petang. Aku juga pernah bersembahyang Jumaat di masjid ini tetapi bila time khutbah aku terlelap sedikit kerana aku tak faham sebiji habuk pun butir ceritanya kerana khatib berkhutbah dalam bahasa Tamil. Jadi, aku layan jer, janji sah solat Jumaat aku minggu tu. Kini masjid itu telah berubah wajah dengan peruntukan RM20 juta.


Ada juga golongan terpelajar dan menengah Keling dan Ceylonese yang bekerja dengan pihak Inggeris sebagai kerani di estet dan di pejabat-pejabat kerajaan  sementara kaum Benggali sebagai anggota keselamatan dalam polis dan tentera Inggeris. Jadi, komuniti India di Klang memang nampak ketara kehadiran mereka dalam masyarakat, sehingga jadi bahan ketawa masyarakat yang berkata gagak di Klang banyak kerana gagak ikut Keling ke Klang. Jalan Rembau merupakan Little India di Klang kerana dipenuhi kaum pendatang ini. Segala keperluan kaum ini terdapat di sana, Berduyun-duyun keluar dari estet-estet berdekatan untuk shopping ketika menjelang Deepavali. Berwarna-warni. Ada juga keling peramal nasib yang menggunakan burung untuk menenung nasib orang lain. Macam-macam kebodohan manusia.






Terdapat juga golongan Chetty yang memberi perkhidmatan pinjaman kewangan riba kepada orang-orang yang  terdesak memerlukan duit. Golongan Along  ini sebenarnya beroperasi dengan kebenaran dan lesen daripada pihak berkuasa Inggeris. Ramai juga orang-orang Melayu yang tergadai tanah mereka kepada 'lintah darat' ini. Memang orang Melayu mudah lupa, tak serik-serik. Dah tahu riba itu haram, tetap mereka nak juga. Tapi tak bolehlah nak salahkan diorang 100 peratus, kerana mereka terdesak. Mana ada bank nak beri pinjaman masa itu?  Tapi itu semua di Klang, di Telok pula lain ceritanya.






 Sehingga tahun 1946, jumlah kaum India di Malaya berjumlah 461,000 orang. Tapi selepas itu, bilangan mereka semakin berkurangan kerana Perang Dunia Kedua dan perjuangan kemerdekaan India daripada Inggeris. Ramai juga yang pulang  ke Tamil Nadu kerana mungkin kewangan dah cukup untuk kembali bersama keluarga. Bila diorang balik pun orang kutuk, "Tengok, itulah rupanya bila gagak pulang ke benua.". Hahaha.......

Di Telok, masa aku kecik-kecik, Keling yang aku  tahu dan kenal ialah Antoni sekeluarga (pasal bekerja menoreh getah di kebun moyang aku), mamak Hussin yang berkedai runcit di pekan Telok. mamak Selamat yang buka kedai makan di Telok, Chinnaiah sekeluarga dan  Muthu,Selvam sekeluarga (yang juga berkedai runcit) dan Keling Mata Buaya yang meraih durian (ada aku ceritakan dalam entri aku dahulu). Ada dua buah kedai gunting rambut Keling di Telok masa itu. Satu di deret kedai PKNS ( kini di sebelah Shell) dan di deret kedai sebaris kedai mamak Husin itu. Servis diorang first class, siap urut-urut tengkok lagi. Ada juga mamak yang menjaja  ABC (Air Batu Campur), ais kepal dan Cendol serta rojak berbasikal.





 Di Telok juga ada sebuah sekolah rendah Tamil. Pelajar-pelajarnya rata-rata dari penduduk Telok sendiri dan estet-estet sekitar Telok termasuk di Segenting  dan Pulau Carey. Aku seronok menengok anak-anak keling ini bila balik dari sekolah mereka. Bayangkan mereka berjalan kaki  secara berkumpulan kecil (5,6 orang) dari Telok ke Simpang, Segenting dan Pulau Carey di bawah terik mentari, lebih kurang pukul 2.30 petang. Berkasut sekolah jenis plastik tanpa stokin, dengan beg digalas di bahu, sambil menyonyot aiskrim Malaysia yang dibeli. Aku cukup respek dengan kecekalan mereka ke sekolah. Mungkin ada di antara mereka ini sudah menjadi doktor dan lawyer, atau ahli korporat ternama di merata tempat di Malaysia kini. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Bila lagi orang kita nak ambil pelajaran tentang orang-orang yang merantau ini? Janganlah kita berasa selesa dengan apa yang ada, kerana kita anak jati negara ini. Bersyukur sememangnya wajib, tapi berusaha untuk meningkatkan diri itu perlu supaya sejahtera di dunia dan selamat di akhirat. Fikir-fikirkanlah. Ammmak.

Indeks Halaman Utama

Sabtu, 23 November 2013

Telok Panglima Garang: 1887 - 1950: Satu Tafsiran Peta

Salam buat semua. Kali ini aku makin teruja untuk menulis tentang kemajuan pembangunan di Telok dan kawasan sekitarnya. Aku sebenarnya seronok apabila pelayaran aku di internet menemukan aku dengan peta- peta lama. Aku ibarat Kapten Jack Sparrow dalam filem “ The Pirates of The Caribbeans” apabila melihat peta-peta lama yang tersimpan rapi dalam arkib kerajaan Singapura. Kenapa pulak di Singapura?  Itu aku tak dapat nak jawab. Korang kena tanya  omputeh dulu-dulu. Yang penting aku dah jumpa ‘harta karun’ yang tidak ternilai ini.
Memang betul dan tepat kata pepatah Inggeris, "A picture worths a thousand words”. Sekeping gambar menceritakan banyak perkara. Jadi, peta yang aku jumpa ini, semestinya bahan grafik (gambaran), menceritakan secara terperinci tentang sejarah,kehidupan dan dasar pembangunan negeri  masa itu. Tapi sebagai seorang saintis sosial, aku tidak  boleh sewenang-wenangnya mentafsir peta mengikut hawa nafsu dan teori aku sahaja. Aku perlu merujuk bahan-bahan bacaan lama dan kajian kini tentang masa lampau di Telok dan sekitarnya. Kita di Telok memang bertuah kerana terletak  di antara dua batang sungai utama di Selangor ini, Sungai Klang dan Sungai Langat ,yang banyak  mencatat sejarah kerajaan Selangor. Pembangunan di  Jugra, dan Klang memberikan tempiasnya kepada Telok Panglima Garang.  Jadi, korang tengoklah dahulu peta-peta di bawah ini sebelum aku huraikan secara terperinci dalam entri aku yang akan datang. Selamat mengkaji,mentafsir dan… meng-meng yang lain. Yang penting, kita enjoy!

Selangor 1887

 Selangor 1891

Selangor 1901

Telok  dan Jugra pada Tahun 1910

Selangor 1918

Sebahagian Selangor 1922

Klang,Telok dan Kuala Langat pada Tahun 1928

Peta Topografi Telok Panglima Garang pada Tahun 1933

Sebahagian Selangor 1939

Klang dan Kuala Langat 1944

Peta Klang, TPG dan Kuala Langat pada Tahun 1950

Telok Panglima Garang 2013


Rujukan dan jutaan terima kasih kepada:
http://www.nas.gov.sg/index.htm

Indeks Halaman Utama

Perubahan Fizikal dan Hidrologi TPG

Assalamualaikum semua. Aku minta maaf kerana dah berbulan tak menulis apa-apa dalam blog ini. Mesti korang rindu pakcik kan,kan,kan. Bukan...