Selasa, 29 April 2014

Klang Bandar Paling Kotor?



Salam buat semua. Dah lama benar aku tak balik ke Telok, jengok-jengok kakak aku yang setia menjaga rumah pusaka di sana. Dah dekat 5 bulan aku tak balik. banyak benar halnya. Rindu rasanya. Selain balik ke rumah kakak aku, aku seronok ronda-ronda Kg. Simpang Bandar hingga ke Segenting. Dah banyak berubah dah. Dah tak ada otai-otai  minum kat kedai lagi. Paling tua mungkin abang Mat Lael dan Abang Man Lambak. Peringkat umur aku mungkin dah ramai pindah merantau macam aku juga. Pasal itu susah nak jumpa diorang time aku balik. Masing-masing dengan kehidupan berkeluarga. Berpindah dan merantau macam burung gagak yang pernah menguasai  ruang angkasa Klang satu ketika dahulu. Gagak dan Klang ibarat irama dengan lagu, tak dapat dipisahkan. Kata orang, di mana ada Keling, di situ ada gagak. Hahaha..,walaupun jenakanya berbau perkauman, tapi memang ada kebenaran fakta. Memang burung gagak dibawa dari benua India (Sri Lanka tepatnya) ke Klang masa estet mula-mula dibuka. Sejak dahulu, bandar Klang terkenal dengan burung gagaknya.

Burung Gagak yang sinonim dengan bandar Klang itu sebenarnya dibawa masuk oleh seorang peladang inggeris, Edward Valentine John Carey. Beliau membawa spesis gagak ini pada tahun 1902 dari Ceylon bagi tujuan mengawal serangan ulat keatas tanaman kopi yang beliau usahakan di Pulau Carey . Namun usaha ini tidak berkesan dan gagak terus membiak..Makin lama makin membiak sehinggalah gagak mula dianggap sebagai burung yang pengotor, mengotorkan dan menyusahkan. 

Pernah Klang dianggap bandar paling kotor di Malaya selepas Melaka masa tahun-tahun 50an dan 60an dulu Tetapi kalau nak menyalahkan  sahaja gagak punca Klang kotor, itu kurang tepat. Memang burung nakal ini menggeledah tong-tong sampah dan longgokan sisa-sisa buangan untuk mencari makanan tapi punca segala pengotoran ini memang manusia yang tinggal di bandar ini. Memang tak ada civic minded langsung! Segala sampah sarap main buang kat parit dan sungai sahaja.Sungai Klang yang sememangnya membawa segala sampah dari hulu sungainya di Ampang dan Gombak terus ke hilir dan kualanya tempat gagak berpesta makan minum. Sampah, bangkai, sisa kilang, semuanya ditelan oleh sungai ini terus menerus tanpa henti. Itu dalam sungai, yang di darat dan di tepi-tepi jalan itu angkara siapa? Manusia-manusia bangang dan bengong yang mementingkan diri. Pernah Sultan Selangor sendiri mengeluh dan agak murka dengan keadaan Klang yang kotor dan menjijikkan dan sikap rakyat Klang yang bersikap "bodoh tak boleh diajar, pandai tak boleh diikut" ini sehingga pada tahun 60an dan 70an, baginda mengeluarkan perintah agar Klang dibersihkan dan burung-burung gagak ditembak!

Kempen menembak gagak menawarkan wang tunai RM2.00 - 3.00 untuk setiap bangkai gagak! Burung-burung hitam ini masih lagi dapat dilihat terutamanya di kawasan berdekatan sungai Klang yang tercemar akibat perbuatan manusia yang tidak bertanggungjawab di kawasan hulunya. Walau bagaimanapun, bilangannya tidak sebanyak pada tahun-tahun 80an dan 90an. Dengan keadaan sungai Klang yang lebih terjaga pada masa kini, kebanyakan burung gagak mula berhijrah ke bandar-bandar lain di Selangor.

 Kini, Majlis Perbandaran Klang (MPK) melaksanakan kerja dan kempen pembersihan sungai sepanjang 47 kilometer yang terletak dalam sempadan daerah Klang. Penubuhan Unit Litter-Picking Sungai Klang membuktikan kesungguhan MPK dalam menangani masalah pencemaran sungai yang dianggap antara paling kotor di Selangor mahupun Malaysia.

Rujukan:
Shaiful Bahri Md. Radzi, et al,.,"Pengaruh Melayu dalam Pantun Mah Meri". Jurnal Melayu: 1(2004).
http://www.my-rummy.com/klang_pages.html
The Straits Times, 24 June 1966, Page 18,A Royal rebuke for Klang Town Council

Keadaan kotor di Rumah Rehat Klang tahun 1901


Masih tidak berubah...Rumah Rehat Klang 1905


Loji Pembakar Sampah

Klang Utara memang kotor!


Jalan, Pasar, dan lorong belakang kedai kotor


Kempen Kebersihan Klang Mula Nampakkan Hasil

Sultan Selangor Murka Klang Kotor


MPK dipersalahkan

Usaha Membersihkan Klang Bermula


Antara Cara-cara Membersihkan Klang


Laporan Kempen Kebersihan  kepada Sultan

Antara Punca-punca Pencemaran Sungai Klang
                                                     
Klang Memang Kotor!








Kempen Anti-Gagak Bermula


Isytihar Cuti kerana Pertandingan Menembak Gagak





Nasib Malang Gagak Klang





Sungai Klang Paling Tercemar





Anda mungkin berminat membaca:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perubahan Fizikal dan Hidrologi TPG

Assalamualaikum semua. Aku minta maaf kerana dah berbulan tak menulis apa-apa dalam blog ini. Mesti korang rindu pakcik kan,kan,kan. Bukan...