Jumaat, 30 Mei 2014

Kisah Harimau di Jugra dan Telok

Salam buat semua. Hari ini Jumaat. Cuti sekolah semester satu.  Aku tak ke mana-mana hari ini. Sakit pinggang, Terasa benar sakitnya. Mungkin ujian kecil Tuhan buat aku. Walaupun cuma cramp, tapi azabnya Allah sahaja yang tahu. Korang tanyalah sesiapa yang pernah sakit pinggang, mesti diorang setuju bila aku katakan bagai nak putus nyawa rasanya, seolah-olah itulah seteruk-teruk penyakit dan kecederaan yang dirasa. Memang pada mulanya aku merancang nak balik ke Telok, hantar kakak aku balik setelah dua minggu dia kat rumah aku. Lepas tu nak ke Bukit Rimau, Shah Alam ziarah adik perempuan bongsu aku . Terpaksalah aku berperap kat rumah sehari dua sampai sakit itu hilang.

Bercerita pasal rimau atau harimau ini, aku tertarik dengan kisah-kisah lama yang pernah diceritakan oleh orang-orang tua di Telok masa dulu-dulu, cerita tentang harimau keramat yang menjaga Bukit Jugra dan juga harimau yang banyak berkeliaran di hutan-hutan sekitar Telok dan bagaimana seorang panglima bertarung dengan rimau di Telok. Masa itu umur aku baru budak-budak lagi. Jadi cerita-cerita macam gitu memang menarik perhatian dan mendatangkan ketakutan buat diri aku. Tapi lama kelamaan, cerita begitu, hilang terus dalam ingatan aku sehinggalah aku terbaca kisah-kisah berkaitan harimau di dalam surat khabar The Straits Times dulu-dulu.

Timbul persoalan dalam fikiran aku kenapa lencana SMK Jugra tempat aku mencurah bakti sebagai pendidik dahulu ada simbol harimau, dan mengapa lencana SMK Telok Panglima Garang pun ada  kepala rimau? Mungkin ada kisah di sebaliknya.Takkan kebetulan?  Kalau tidak, masakan mereka gunakan lambang harimau? Kaji punya kaji, aku dapat buat beberapa kesimpulan kat sini.




Aku ambil keputusan untuk pecahkan cerita rimau ini kepada 3 bahagian. Pertama mitos atau lagenda harimau jadian di Jugra , kedua tentang harimau yang mengganas memakan binatang ternakan dan ketiga tentang harimau yang pernah makan manusia seperti yang pernah menjadi igauan penduduk Telok dan Malaya amnya.

Yang pertama mitos tentang harimau keramat penunggu Bukit Jugra telah dibukukan oleh  pengkaji  Inggeris bernama  Walter William Skeat pada tahun 1900 yang mengatakan:
“By far the most celebrated of these ghost tigers, however, were the guardians of the shrine at the foot of Jugra Hill, which were formerly the pets of the Princess of Malacca (Tuan Putri Gunong Ledang). Local reports says that this princess left her country when it was taken by the Portuguese, and established herself on Jugra Hill, a solitary hill on the southern portion of the Selangor coast, which is marked on old charts as the “False Parcelar” hill…”
‘(In Jugra Hill) the lady remained for some time, and during her stay constructed a bathing-place for herself. Even to this day she pays periodical visits to Jugra Hill, and although she herself in invisible to mortal eye, her faithful attendant, in the shape of a handsome tiger (rimau kramat), is often to be met with as he prowls about the place at night…’
Bukit Jugra should be associated with one another in traditionary lore. The story runs that this estimable lady, having disposed of her husband by pricking him to death with needles, decided thenceforth to live free from the restrictions of married life.
She was thus able to visit distant lands, taking with her a cat of fabulous dimensions as her sole attendant. This cat appears to have been a most amiable and accommodating creature, for on arriving at Jugra he carried the Princess on his back to the top of the hill.
There are many stories about ghost tigers (rimau kramat), which are generally supposed to have one foot a little smaller than the others (kaki tengkis), which the unnatural smallness of one of the feet was very conspicuous. Such tigers are considered invulnerable, but harmless to man, and are looked upon generally as the guardian spirits of some sacred spot. . .

Kisah tentang Puteri Melaka bernama Puteri Gunong Ledang yang membunuh suaminya sendiri. Sang putri pun kemudian membawa jasad suaminya ke darat (sang putri membunuhnya ketika mereka sedang berada di atas sampan) dan menguburkannya di kaki Bukit Jugra. Dalam proses penguburan tersebut sang putri didampingi oleh dua ekor kucing yang kemudian berubah menjadi hantu harimau yang diperintahkan untuk menjaga pemakaman suami sang putri.
Kemudian legenda lainnya yang lebih baru menceritakan bahwa sebelum dibangunkan rumah api , arus sungai begitu kuat dan mampu merosakkan kapal-kapal yang berlabuh di pantai dekat bukit ini. Menurut legenda, kekuatan ghaib yang ada di bukit ini merasa terganggu dengan pembinaan rumah api British tersebut sehingga efeknya menyebabkan pendarahan selama 30 hari. Air sungai pun berubah menjadi merah darah.
Jadi, sebenarnya mitos tentang  rimau keramat yang menjadi penunggu dan tunggangan Putri Gunung Ledang itu memang dah berzaman. Tambahan pula, Jugra menjadi pusat pentadbiran bagi Selangor semasa pemerintahan Sultan Abdul Samad dahulu. Semestinya baginda dikelilingi pawang-pawang diraja dan hulubalang-hulubang serta pendekar yang memiliki ilmu kebatinan persilatan yang memperlihatkan kehebatan dan kedaulatan Raja dan sultan di mata rakyat biasa yang rata-rata jahil dalam ilmu keduniaan dan akhirat. Kesemua ini ‘mainan diraja’ bagi memastikan rakyat terus menumpahkan taat setia ke bawah duli baginda sultan dan kaum kerabatnya.

Orang-orang Melayu yang ‘sangat kreatif’ ini selalunya menganggap golongan Jin ini boleh menjadi budak suruhan mereka. Sebenarnya anggapan ini tersangatlah SALAH dan jauh tersasar. Golongan syaitan dan Iblis ini sangat bijak. Mereka tidak hairan dengan ayat yang dijampi. Mereka berpura-pura mengikut telunjuk manusia asalkan kita jadi sesat. Mereka yang sebenarnya menunggangi kita seperti keldai dungu...ya seperti keldai yang dungu yang dicucuk hidung dan dipukul dipunggungnya, suruh ia berlari ke arah yang mereka mahukan.

Bayangkanlah segala jenis ilmu kebatinan ini sudah pasti menjadikan jin sebagai "sahabat", "Khadam" dan yang seumpama dengannya kemudiannya menjadi SAKA keturunannya. Antaranya ialah :

1) Dewa Daulat - Raja-raja melayu, orang Istana, Pawang diraja, Orang bergelar,
ketua adat dan segala adat istiadatnya, peniup Nafiri dan
keseluruhan keturunan mereka terlibat dgn SAKA DAULAT.
2) Pontianak - pengamal perbidanan, urut dan andaman pengantin
3) Toyol - untuk mengumpul kekayaan, wang ringgit.
4) Bunian (pari-pari hutan) - Pengamal perbomohan dan perubatan tradisional
5) Jembalang Tanah - orang asli jakun dan semai dlm perdukunan
6) Hantu Langsui - perbomohan dan pengamal santau dan tuju-tuju.
7) Puteri Mayang Mengurai - perbomohan dan perubatan
8) Puteri Pulau Tujuh - perbomohan dan perubatan
9) Dewa Laut - pengamalan orang sakai laut utk perlindungan ribut dan nelayan.
10) Dewa Sungai - org asli dayak sungai utk perlindungan kaumnya dan perubatan
12) Hantu Raya - jaga harta benda, anak cucu, rumah, kebun dan jadi kaya
13) Hantu Pokok Kayu Ara - pengalamal Kuda Kepang dan barongan
14) Pantas di Awan - utk jaga diri, keluarga, tanaman, perubatan, hebat dan gagah
15) Hantu Bukit - org asli senoi dan jakun. utk jaga kawasan
16) Hantu Perahu - org asli kuala, utk jaga perahu dan arah cari ikan
17) Puteri Mak Yong - pengamal tarian makyong tujuan diminati org ramai.
18) Hantu Air - org asli Dayak Laut dan seletar tujuan cari ikan banyak.
19) Jembalang Pulau - pengamal wayang kulit,dikir barat, rebat, selampit
20) Panglima Hitam - Popular pd pengamal persilatan dan pertahanan diri, boleh
dikatakan hampir kesemua persilatan melayu menyeru namanya dan dgn sendirinya
ia didampingi - silat Seru dll.
21) Dewa Sungai - perguruan silat sending
22) Penunggu Pulau - perguruan silat Lincah
23) Hantu Bangau Putih - persilatan Bangau Putih
24) Puaka Terbang putih - persilatan Helang Putih
25) Jembalang Tanah - persilatan Budi Suci, wali suci, Roh suci dan silat Cimandi.
26) Dewa Kura-kura - Persilatan Kura-kura, labi-labi atau lelabi.
27) Harimau Jadian - Persilatan Gayong Harimau, Silat Harimau, Persilatan
Macan Putih
28) Jembalang Harimau Berantai - Silat Harimau Berantai
29) Dewa Saka - Persilatan dan perbomohan Buang Saka.
30) Dewa Angin - Perbomohan raja santau dan tuju
31) Hantu Tulang - Pengamal urut patah
32) Puaka Pulau Pemanggil - Pandai bersyarah, ahli politik, tok ketua, ustaz, lembut
lidah, memukau orang, bersuara kuat dll
33) Puaka Harimau Kerinci - sahabat untuk menjaga kampung, rumah, keluarga,
kebun, tanaman, ternakan dan boleh bawa tuannya pergi kemana2 dengan cepat.

Kesimpulannya, banyak khadam jin berbentuk ‘harimau’ ada dalam pelbagai amalan persilatan ketika itu dan diwarisi hingga kini, terutama oleh anak cucu (sehingga tujuh keturunan mungkin).

Namun, syukurlah. Dunia semakin moden. Kesedaran tentang agama meningkat.  Mereka percaya dengan berilmu pengetahuan melalui pendidikan formal di sekolah, mereka akan lebih berjaya di dunia dan di akhirat. Anak cucu mereka kini tidak lagi memerlukan saka dan amalan khurafat ini dalam kehidupan mereka. Akhirnya, Jugra dan kawasan sekitarnya ‘keras’ dengan kehadiran  ratusan bahkan jutaan makhluk halus tidak bertuan ini  yang merayau-rayau mencari ‘waris jari hantu’ mereka.

Ketika aku bertugas di SMK Jugra dahulu, sekitar lewat 1990an, pernah ‘mereka’ mengganggu beberapa orang komando TUDM  yang sedang menjalani latihan di kawasan kelapa sawit di sekitar kem Jugra termasuk di belakang sekolah aku dulu. Dengar cerita,  sampai meracau-racau askar-askar gagah berani tersebut sehingga kem komandan terpaksa memanggil bomoh untuk menyemah dengan mengorbankan kambing hitam dan memagar kawasan serta memulihkan semangat mereka.

Pernah juga beberapa orang pelajar kami pucat muka mereka semasa merokok di sebalik surau sekolah, ketika itu mereka bermalam di sekolah kerana ada aktiviti kadet polis keesokan harinya. Budak-budak ini memaklumkan mereka ternampak kelibat seekor harimau di situ. Gangguan sebegini berlaku dari semasa ke semasa sehingga beberapa orang guru pernah demam disentuh dan ditegur makhluk halus ini.

 Aku sendiri dan sepupu aku pernah melihat beberapa orang budak kecil berlari-lari di kaki lima bangunan sekolah pada waktu siang hari. Ketika itu hari Ahad, bukan hari persekolahan. Ketika aku mengajukan pertanyaan kepada rakan guruku yang tinggal di kuarters guru di situ tentang kehadiran budak-budak tersebut, dia menafikan kerana hanya dia seorang sahaja yang berada di kuarters pada masa itu memandangkan guru-guru lain telah pulang ke kampung masing-masing. Aku dan sepupuku berpandangan sesama sendiri. Memang tak kita nafikan mereka wujud, namun kekuatan dan kehebatan hanya milik Allah SWT. Bermohonlah kepadaNya. Jangan sesekali kita melakukan syirik terhadapNya. Nauzubillahimin zalik.

Woi, dah panjang benar ceritanya! Itu baru habis kisah harimau yang pertama,kisah harimau jadian dan saka. Belum lagi kisah harimau yang mengganas di Jugra dan Telok. Korang nak aku sambung lagi tak? Dah aku agak dah…mesti nak punya.

Tentang harimau mengganas di Jugra ini berdasarkan catatan orang puteh bernama .  Isabella L. Bird Bishop (1831-1904) bertajuk "A Chapter on Selangor - Letter XVII dalam bukunya,  The Golden Chersonese And The Way Thither .ketika berada di Jugra.
“It was a lovely walk up the hill through the palms and bananas, and the bayonets of our escort gleamed in the intense moonlight, not with anything alarming about them either, for an escort is only necessary because the place is so infested by tigers. The bungalow is large but rambling, and my room was one built out at the end, with six windows with solid shutters, of which Mr. Ferney closed all but two, and half closed those, because of a tiger which is infesting the immediate neighborhood of the house, and whose growling, they say, is most annoying. He killed a heifer belonging to the Sultan two nights ago, and last night the sentry got a shot at him from the veranda outside my room as he was engaged in most undignified depredations upon the hen house.
There was a grand excitement yesterday morning. A tigress was snared in a pitfall and was shot. Her corpse was brought to the bungalow warm and limp. She measured eight feet two inches from her nose to her tail, and her tail was two feet six inches long. She had whelps, and they must be starving in the jungle to-night. Her beautiful skin is hanging up. All the neighborhood, Chinese and Malay, turned out. Some danced; and the Sultan beat gongs. Everybody seized upon a bit of the beast. The Sultan claimed the liver, which, when dried and powdered, is worth twice its weight in gold, as a medicine. The blood was taken, and I saw the Chinamen drying it in the sun on small slabs; it is an invaluable tonic! The eyes, which were of immense size, were eagerly scrambled for, that the hard parts in the centre, which are valuable charms, might be set in gold as rings. It was sad to see the terrible "glaring eyeballs" of the jungle so dim and stiff. The bones were taken to be boiled down to a jelly, which, when some mysterious drug has been added, is a grand tonic. The gall is most precious, and the flesh was all taken, but for what purpose I don't know. A steak of it was stewed, and I tasted it, and found it in flavor much like the meat of an ancient and overworked draught ox, but Mr. Ferney thought it like good veal. At dinner the whole talk was of the wild beasts of the jungle; and, as we were all but among them, it was very fascinating. I wanted to go out by moonlight, but Mr. Ferney said that it was not safe, because of tigers, and even the Malays there don't go out after nightfall.

Cerita tentang harimau betina yang dijerat dan dibunuh. Semua orang di istana dan kawasan berhampiran termasuk Sultan dan dirinya menjamu selera makan daging  harimau yang dimasak. Rasanya seperti daging pejal lembu jantan Organ-organ harimau tersebut digunakan untuk tujuan perubatan.Tulangnya direbus menjadi tonik berubat. Darahnya dijadikan tonik oleh orang Cina di situ. Hati dan hempedunya dijemur untuk dijadikan ubat oleh sultan dan kaum Cina. Memang, mengikut perubatan Cina, hampir keseluruhan bahagian harimau berguna untuk kesihatan. Pendek cerita korang tengok jer lah gambar di bawah:

Pulau Carey dahulupun ketika dibuka memang banyak gajah yang merosakkan tanaman Binatang liar lain termasuk harimau dan rusa banyak kelihatan. Harimau pernah dilihat berenang merentasi sungai Langat di situ. Memanglah, ketika itu banyak kawasan hutan  termasuk di Telok dan di Kampung Medan diteroka untuk dijadikan kebun atau ladang. Semestinya kawasan semula jadi harimau ini terganggu. Apabila berlaku hal tersebut, maka harimau ini akan menjadikan ternakan seperti lembu dan kambing  bahkan manusia sebagai habuan segera. Pernah berlaku pertarungan antara harimau dengan manusia di situ. Ketika itu British  menggalakkan rakyat membuka perkampungan dan kawasan pertanian yang baru membenarkan bahkan membayar habuan atau reward setiap ekor harimau atau buaya yang dibunuh atas alasan menjaga keselamatan penduduk. Setiap ekor harimau yang dibunuh atau dijerat dibayar sebanyak RM50 seekor tanpa mengira saiz, dan tidak kurang daripada RM200 bagi harimau pemakan manusia. Banyak cerita dan laporan akhbar tentang kematian ramai manusia terutama pekerja estet di sekitar Jugra, Sepang, dan Klang akibat serangan harimau.
Bagi buaya pula, kalau saiz kurang daripada 3 kaki dibayar 25sen sekaki, antara 3 hingga 6 kaki dibayar 50 sen sekaki manakala yang panjangnya melebihi 6 kaki dibayar RM1 sekaki. Tiada had.Setiap ekor yang dibawa ke balai polis akan dibayar sewajarnya sehinggalah harimau dan buaya bukan lagi ancaman kepada manusia di sekitar Telok, Jugra dan Kuala Langat amnya. Ketika itu tiada lagi bayaran untuk harimau yang ditangkap atau ditembak kecuali pemakan manusia. Namun begitu, harimau lain yang ditembak boleh dijual kepada pembeli berbangsa Cina, yang menjualnya kepada pengedar dan pengeksport di Singapura untuk pasaran antarabangsa. 

Harimau kini semakin berkurangan dan diwartakan sebagai spesis terancam di Malaya dan Malaysia kemudiannya. Kini hanya tinggal tak sampai 500 ekor harimau yang  masih hidup dalam hutan di seluruh Malaysia. Begitu juga nasib kita kaum lelaki, dulu mengancam, kini terancam akibat desakan hari-hari mau sang isteri. HAHAHA.


Anda mungkin berminat membaca:
Indeks Halaman Utama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perubahan Fizikal dan Hidrologi TPG

Assalamualaikum semua. Aku minta maaf kerana dah berbulan tak menulis apa-apa dalam blog ini. Mesti korang rindu pakcik kan,kan,kan. Bukan...